Program poradenských služeb na škole
Poskytování poradenských služeb ve škole se řídí vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění, vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění. Školní poradenské služby jsou zajišťovány školním poradenským pracovištěm. Rozsah činností je stanoven uvedenými vyhláškami.
Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje se všemi pedagogickými pracovníky školy, s PPP České Budějovice, SPC České Budějovice, Městským úřadem Trhové Sviny, Policií ČR, zákonnými zástupci žáků.
Součástí tohoto plánu jsou další dokumenty školy, zejména:
- minimální preventivní program školy,
- školní preventivní strategie,
- strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
Školní poradenské pracoviště
Poradenské služby pro žáky, jejich zákonné zástupce i pedagogy školy jsou ve škole zpravidla zajišťovány:
- výchovným poradcem,
- kariérovým poradcem,
- školním metodikem prevence,
- speciálním pedagogem,
- školním psychologem,
- školským logopedem,
- dle potřeb dalšími pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole: třídní učitelé, koordinátor školního vzdělávacího programu a další vybraní pedagogové školy.
Pracoviště zajišťuje důvěrnost jednání a ochranu osobních údajů.
Smyslem a cílem činnosti je zajištění poradenských služeb, systému včasného odhalování rizikových projevů chování ve škole, rizika školní neúspěšnosti, kvalitní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i žáků nadaných a mimořádně nadaných, podporování rovných příležitostí žáků a poskytování kariérových informací, vytváření důvěryhodného vztahu mezi školou a zákonnými zástupci a vzájemná spolupráce. Veškeré služby jsou pro děti/žáky školy, jejich zákonné zástupce i pedagogy poskytovány zdarma.
Personální zajištění
Školní poradenské pracoviště pracuje ve složení, které je pro každý školní rok aktualizováno a uvedeno v ročním plánu práce. Tito pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky nadané a mimořádně nadané, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. Pravidelně jsou realizovány schůzky členů pro vyhodnocení uplynulého období, kontrolu plnění programu pedagogických služeb a plánování další práce.
Výchovný poradce
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadané
- Vyhledává a provádí orientační šetření žáků vyžadujících zvláštní podporu, připravuje návrhy na další péči a spolupracuje na plánech pedagogické podpory.
- Zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání ve spolupráci s poradenskými zařízeními.
- Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných a intervenčních opatření.
- Koordinuje podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a spolupráci školy s poradenskými zařízeními.
- Poskytuje kariérové poradenství žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména podle § 16 odst. 9 školského zákona.
Metodické a informační činnosti
- Poskytuje metodickou podporu pedagogům:
a) při kariérovém poradenství žáků,
b) při tvorbě a hodnocení plánů pedagogické podpory,
c) při realizaci podpůrných opatření,
d) při tvorbě a vyhodnocování IVP,
e) při práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky. - Zprostředkovává nové metody pedagogické diagnostiky a intervence.
- Poskytuje metodickou podporu pedagogům v oblasti integrace, kariérového poradenství a práce s nadanými žáky.
- Předává odborné informace z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se SVP.
- Informuje žáky a zákonné zástupce o možnostech využití poradenských zařízení v regionu.
- Shromažďuje a eviduje odborné zprávy o žácích v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Vede záznamy o činnosti, návrzích a realizovaných opatřeních výchovného poradce.
Kariérový poradce
- Koordinuje činnosti kariérového vzdělávání a diagnosticko-poradenské práce zaměřené na volbu vzdělávací cesty žáků.
- Provádí skupinová šetření k volbě povolání, administruje a vyhodnocuje zájmové dotazníky.
- Zajišťuje individuální poradenství a šetření k volbě povolání ve spolupráci s třídními učiteli.
- Poskytuje poradenství zákonným zástupcům s ohledem na schopnosti a předpoklady žáků.
- Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování nadstandardních poradenských služeb.
- Organizuje skupinové návštěvy žáků v informačních poradenských střediscích Úřadu práce a poskytuje informace o jejich individuálním využití.
- Poskytuje kariérové poradenství žákům cizincům s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby.
Školní metodik prevence
Standardní činnosti školního metodika prevence
Metodické a koordinační činnosti
- Koordinuje tvorbu, realizaci a evaluaci minimálního preventivního programu školy.
- Zajišťuje a koordinuje preventivní aktivity školy zaměřené na předcházení záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, šikany, rasismu, xenofobie, sebepoškozování a dalších forem rizikového chování.
- Poskytuje metodické vedení pedagogům v oblasti prevence rizikového chování a nastavuje vhodné formy podpory.
- Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence.
- Pracuje individuálně i skupinově se žáky s adaptačními, vztahovými či výchovnými obtížemi.
- Koordinuje a podporuje začleňování multikulturních prvků do výuky a integraci žáků-cizinců.
- Podílí se na plánování a vyhodnocování aktivit zaměřených na podporu wellbeingu a duševního zdraví žáků.
- Poskytuje metodickou podporu při realizaci třídnických hodin a aktivit pro rozvoj osobnosti, vztahů a socio-emočních dovedností.
- Koordinuje spolupráci školy s institucemi zabývajícími se prevencí rizikového chování.
- Zajišťuje kontakt s odbornými pracovišti a podílí se na intervenci při výskytu rizikového chování.
- Shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v péči specializovaných zařízení dle zásad ochrany osobních údajů.
- Vede záznamy o činnosti, navržených a realizovaných opatřeních.
Informační činnosti
- Zajišťuje a předává odborné informace o prevenci rizikového chování a dostupných programech pedagogům školy.
- Prezentuje výsledky preventivní práce školy a získává nové odborné poznatky.
- Aktualizuje databázi spolupracujících institucí a odborníků v oblasti prevence.
- Informuje pedagogy, zákonné zástupce a poradenská zařízení o realizovaných preventivních programech.
- Vede a spravuje dokumentaci, evidenci a administrativu činností v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
- Poradenské činnosti
- Vyhledává žáky s rizikem nebo projevy rizikového chování, poskytuje jim a jejich zákonným zástupcům poradenskou podporu a zajišťuje péči odborných pracovišť.
- Spolupracuje s třídními učiteli při sledování rizikových faktorů a varovných signálů rozvoje rizikového chování.
- Koordinuje podmínky integrace žáků se specifickými poruchami chování a spolupráci s odbornými zařízeními.
Speciální pedagog
Standardní činnosti školního speciálního pedagoga v ZŠ
- Spolupracuje na tvorbě programu poradenských služeb a preventivního programu školy.
- Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Diagnostika a depistáž
- Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Vyhledává žáky s rizikem vzniku nebo projevy speciálních vzdělávacích potřeb a zařazuje je do vhodných preventivních či intervenčních programů.
- Zajišťuje speciálně pedagogickou péči pro žáky se SVP.
- Spolupracuje na tvorbě plánu pedagogické podpory a IVP, určuje zaměření a rozsah intervence.
- Provádí speciálně pedagogickou diagnostiku, shromažďuje a vyhodnocuje data o žácích, analyzuje vzdělávací obtíže a předpoklady rozvoje gramotnosti.
- Realizuje etopedickou diagnostiku při výchovných problémech a stanovuje vhodný intervenční přístup.
- Provádí školní šetření (screeningy, ankety, dotazníky) k identifikaci SVP či mimořádného nadání.
Konzultační, poradenská a intervenční činnost
- Poskytuje intervenční podporu při realizaci plánů pedagogické podpory.
- Zajišťuje individuální i skupinovou speciálně pedagogickou péči – reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
- Provádí logopedickou intervenci, je-li k tomu kvalifikován.
- Spolupracuje na tvorbě a vyhodnocování IVP a plánů pedagogické podpory.
- Sleduje účinnost podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
- Realizuje preventivní programy zaměřené na školní neúspěch a výchovné obtíže.
- Podílí se na kariérovém poradenství a individuálním provázení žáků.
- Navrhuje úpravy prostředí a zajišťuje speciální pomůcky a materiály.
- Poskytuje konzultace rodičům i pedagogům v oblasti SVP.
- Spolupracuje s poradenskými zařízeními a dalšími odborníky.
- Uplatňuje speciálně pedagogické přístupy při práci s multikulturní problematikou.
Metodická, koordinační a vzdělávací činnost
- Koordinuje speciálně pedagogické poradenské služby ve škole a vytváří podmínky pro vzdělávání žáků se SVP.
- Poskytuje metodickou podporu třídním a ostatním učitelům při práci se žáky se SVP nebo rizikem jejich vzniku.
- Doporučuje vhodné metody, formy práce a využívání speciálních pomůcek.
- Realizuje semináře a metodické konzultace pro pedagogy.
- Spolupracuje s poradenským týmem školy i externími institucemi.
- Podílí se na tvorbě ŠVP, IVP a plánů pedagogické podpory.
- Koordinuje a metodicky vede asistenty pedagoga.
- Realizuje besedy a osvětové aktivity pro zákonné zástupce.
Školní psycholog
Standardní činnosti školního psychologa v ZŠ
- Spolupracuje na tvorbě programu poradenských služeb a preventivního programu školy.
- Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Diagnostika a depistáž
- Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
- Provádí depistáž specifických poruch učení.
- Realizuje diagnostiku vzdělávacích a výchovných obtíží žáků.
- Zajišťuje depistáž a diagnostiku nadaných žáků.
- Sleduje sociální klima třídních kolektivů.
- Provádí školní screeningy, ankety a dotazníková šetření.
Konzultační, poradenská a intervenční činnost
- Poskytuje podporu žákům s podpůrnými opatřeními 1. stupně, spolupracuje na plánu pedagogické podpory.
- Podílí se na tvorbě a vedení IVP u žáků s vyššími stupni podpory.
- Vede individuální konzultace se žáky v osobních či výchovných obtížích.
- Poskytuje krizovou intervenci žákům, pedagogům a zákonným zástupcům.
- Podílí se na prevenci školního neúspěchu a na nápravě obtíží ve vzdělávání.
- Poskytuje kariérové poradenství.
- Vede žáky k efektivním technikám a hygieně učení.
- Realizuje skupinovou a komunitní práci se třídami.
- Koordinuje preventivní programy a práci ve třídních kolektivech.
- Podporuje spolupráci třídních učitelů a tříd.
- Poskytuje konzultace pedagogům v oblasti výchovy a vzdělávání.
- Konzultuje se zákonnými zástupci vzdělávací a výchovné obtíže dětí.
- Podporuje inkluzivní, tolerantní a multikulturní prostředí ve škole.
- Poskytuje podporu dlouhodobě neúspěšným žákům.
- Realizuje aktivity na podporu duševního zdraví a wellbeingu žáků.
Metodická a vzdělávací činnost
- Spolupracuje na přípravě programu zápisu do 1. ročníku.
- Poskytuje metodickou podporu při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodicky podporuje třídní učitele.
- Realizuje semináře, konzultace a metodické vedení pedagogů.
- Účastní se pracovních porad školy.
- Koordinuje činnost školního poradenského týmu (výchovný poradce, metodik prevence, třídní učitelé).
- Spolupracuje s poradenskými, zdravotnickými a dalšími odbornými institucemi.
- Poskytuje metodické intervence z oblasti psychodidaktiky a podporuje tvorbu ŠVP.
- Realizuje besedy a osvětové aktivity pro zákonné zástupce.
- Zajišťuje prezentační a informační činnost.
- Spolupracuje při přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání na středních školách.
Školský logoped
Standardní činnosti školského logopeda v ZŠ a SŠ
Diagnostika a depistáž
- Podílí se na sestavování skupin předmětů speciálně pedagogické péče dle doporučení ŠPZ.
- Informuje zákonné zástupce o možnostech vzdělávání žáků s vadami řeči.
- Spolupracuje na tvorbě plánu pedagogické podpory a IVP, určuje zaměření a rozsah intervence.
- Provádí orientační speciálně pedagogickou diagnostiku, analyzuje vzdělávací obtíže a předpoklady rozvoje řečových dovedností.
- Spolupracuje na stanovení vhodného intervenčního přístupu u výchovných problémů.
- Diagnostikuje žáky se SVP na úrovni 1. stupně podpůrných opatření a nastavuje systém podpory ve škole.
- Vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
- Realizuje školní screeningy, dotazníky a pozorování k identifikaci SVP a nadání.
Konzultační, poradenská a intervenční činnost
- Poskytuje konzultace při zápisu do 1. ročníku ZŠ dle potřeb školy.
- Podporuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči.
- Zajišťuje logopedickou intervenci v rámci plánů podpory a IVP.
- Poskytuje přímou logopedickou péči – reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
- Poskytuje poradenské služby žákům s vadami řeči a rizikem školní neúspěšnosti.
- Konzultuje se zákonnými zástupci o možnostech podpory žáků se SVP.
- Vyhodnocuje efektivitu podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
- Spolupracuje na kariérovém poradenství žáků s vadami řeči.
- Realizuje preventivní a intervenční programy zaměřené na školní neúspěch a výchovné obtíže.
- Zajišťuje úpravy školního prostředí a speciální pomůcky.
- Poskytuje metodickou podporu a konzultace pedagogickým pracovníkům.
- Vykonává intervizní a supervizní činnost a odborný dohled nad logopedickými intervencemi.
Metodická a vzdělávací činnost
- Sleduje průběh vzdělávání žáků se SVP.
- Poskytuje metodickou podporu pedagogům v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Spolupracuje s poradenským týmem školy.
- Podílí se na tvorbě ŠVP, IVP a plánů pedagogické podpory.
- Spolupracuje na realizaci doporučení školských poradenských zařízení.
- Účastní se metodických setkání ve ŠPZ.
Sociální pedagog
Standardní činnosti sociálního pedagoga
- Spolupracuje na tvorbě a realizaci poradenských a preventivních programů školy.
- Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky, zákonnými zástupci a dalšími relevantními subjekty.
Diagnostika a depistáž
- Identifikuje žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního či kulturního znevýhodnění; vede příslušnou dokumentaci.
- Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku, vyhledává ohrožené žáky.
- Vyhledává žáky ohrožené školním neúspěchem, rizikovým chováním či výchovnými problémy.
- Realizuje depistáž v třídním, školním, rodinném a lokálním prostředí.
- Diagnostikuje sociální klima školy a třídních kolektivů.
- Provádí sociálněpedagogickou diagnostiku žáků s osobními, vzdělávacími nebo rodinnými problémy.
Preventivní a intervenční činnost
- Podporuje duševní zdraví a well-being žáků.
- Realizuje preventivní aktivity zaměřené na rozvoj sociálních a emočních dovedností, bezpečné a pozitivní školní prostředí, volnočasové aktivity a školní úspěšnost.
- Prevence rizikového chování a podpora třídního a rodinného prostředí žáka.
- Individuální a skupinová práce se žáky na podporu školní docházky, motivace a zvládání výchovných obtíží.
- Intervence při rizikovém chování, školním neúspěchu, konfliktech a krizových situacích.
- Spolupráce při řešení náročných životních situací žáků, jejich rodin a pedagogů.
Konzultační, poradenské a informační činnosti
- Informuje žáky, rodiče a pedagogy o dostupných poradenských a podpůrných službách.
- Poskytuje individuální i skupinové poradenství žákům a rodinám v oblasti vzdělávání, výchovy, rizikového chování a osobních problémů.
- Poskytuje poradenskou podporu pedagogům při práci s ohroženými žáky.
- Zprostředkovává odbornou pomoc a účastní se případových konferencí a pohovorů s rodinou žáka.
- Participuje na pracovních poradách školy a spolupracuje s externími institucemi (ŠPZ, sociální služby, zdravotnická zařízení, orgány státní správy).
- Spolupracuje na kariérovém poradenství, zejména u žáků se sociálním znevýhodněním.
Metodická, koordinační a výchovně-vzdělávací činnost
- Koordinuje a podporuje aktivity žáků při přípravě na výuku a volnočasové činnosti.
- Podporuje žáky a jejich rodiny v rozvoji kompetencí v oblasti vzdělávání, výchovy a volného času.
- Participuje na přípravě a realizaci školních akcí, komunitních a volnočasových aktivit.
- Rozvíjí klíčové kompetence žáků v oblasti osobnostní a sociální výchovy.
- Poskytuje metodickou podporu pedagogům při práci se žáky v sociálněpedagogické oblasti.
- Plánuje, koordinuje a vyhodnocuje spolupráci na případech žáků a jejich rodin.
- Propojuje školní aktivity s lokálními a regionálními iniciativami, podporuje integraci žáků z různých socioekonomických a kulturních skupin.
- Podporuje budování pozitivních vztahů a klimatu školy.
Třídní učitel
Třídní učitelé vykonávají výchovnou práci se žáky. Činnosti jsou zaměřené především na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Výchovná práce se uskutečňuje formou třídnických hodin.
Asistent pedagoga
Asistenti pedagogů spolupracují s dalšími členy týmu poradenských pracovníků školy.
Rozsah dokumentace vedené školním poradenským pracovištěm je stanoven uvedenými vyhláškami a je pravidelně kontrolován vedením školy.
Časová dostupnost poradenských služeb
Pracovníci školního poradenského pracoviště mají pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky, jsou uvedeny v plánu práce na školní rok a zveřejněny na webu školy.
Ochrana osobních údajů
Informace získané činností školního poradenského pracoviště jsou ochraňovány v souladu se zákonem č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění
Borovany 3.11.2025
Mgr. Luboš Laczko
ředitel školy