Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Základní škola Borovany
Základní školaBorovany

S čím Vám můžeme pomoci?

Snadný přístup k informacím, které by se vám mohly hodit…

Školní poradenské pracoviště

Program poradenských služeb na škole

Poskytování poradenských služeb ve škole se řídí vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění, vyhláškou č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění. Školní poradenské služby jsou zajišťovány školním poradenským pracovištěm. Rozsah činností je stanoven uvedenými vyhláškami.

Školní poradenské pracoviště úzce spolupracuje se všemi pedagogickými pracovníky školy, s PPP České Budějovice, SPC České Budějovice, Městským úřadem Trhové Sviny, Policií ČR, zákonnými zástupci žáků.

 

Součástí tohoto plánu jsou další dokumenty školy, zejména:

- minimální preventivní program školy,

- školní preventivní strategie,

- strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.

Školní poradenské pracoviště

Poradenské služby pro žáky, jejich zákonné zástupce i pedagogy školy jsou ve škole zpravidla zajišťovány:

- výchovným poradcem,

- kariérovým poradcem,

- školním metodikem prevence, 

- speciálním pedagogem,

- školním psychologem,

- školským logopedem,

- dle potřeb dalšími pracovníky, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole: třídní učitelé, koordinátor školního vzdělávacího programu a další vybraní pedagogové školy.

 

Pracoviště zajišťuje důvěrnost jednání a ochranu osobních údajů.

 

Smyslem a cílem činnosti je zajištění poradenských služeb, systému včasného odhalování rizikových projevů chování ve škole, rizika školní neúspěšnosti, kvalitní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i žáků nadaných a mimořádně nadaných, podporování rovných příležitostí žáků a poskytování kariérových informací, vytváření důvěryhodného vztahu mezi školou a zákonnými zástupci a vzájemná spolupráce. Veškeré služby jsou pro děti/žáky školy, jejich zákonné zástupce i pedagogy poskytovány zdarma.

 

Personální zajištění

Školní poradenské pracoviště pracuje ve složení, které je pro každý školní rok aktualizováno a uvedeno v ročním plánu práce. Tito pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, žáky nadané a mimořádně nadané, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků. Pravidelně jsou realizovány schůzky členů pro vyhodnocení uplynulého období, kontrolu plnění programu pedagogických služeb a plánování další práce.

 

Výchovný poradce

Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a mimořádně nadané

  • Vyhledává a provádí orientační šetření žáků vyžadujících zvláštní podporu, připravuje návrhy na další péči a spolupracuje na plánech pedagogické podpory.
  • Zprostředkovává diagnostiku speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání ve spolupráci s poradenskými zařízeními.
  • Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných a intervenčních opatření.
  • Koordinuje podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a spolupráci školy s poradenskými zařízeními.
  • Poskytuje kariérové poradenství žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména podle § 16 odst. 9 školského zákona.

Metodické a informační činnosti

  • Poskytuje metodickou podporu pedagogům:
     a) při kariérovém poradenství žáků,
     b) při tvorbě a hodnocení plánů pedagogické podpory,
     c) při realizaci podpůrných opatření,
     d) při tvorbě a vyhodnocování IVP,
     e) při práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
  • Zprostředkovává nové metody pedagogické diagnostiky a intervence.
  • Poskytuje metodickou podporu pedagogům v oblasti integrace, kariérového poradenství a práce s nadanými žáky.
  • Předává odborné informace z oblasti kariérového poradenství a péče o žáky se SVP.
  • Informuje žáky a zákonné zástupce o možnostech využití poradenských zařízení v regionu.
  • Shromažďuje a eviduje odborné zprávy o žácích v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
  • Vede záznamy o činnosti, návrzích a realizovaných opatřeních výchovného poradce.

 

Kariérový poradce

  • Koordinuje činnosti kariérového vzdělávání a diagnosticko-poradenské práce zaměřené na volbu vzdělávací cesty žáků.
  • Provádí skupinová šetření k volbě povolání, administruje a vyhodnocuje zájmové dotazníky.
  • Zajišťuje individuální poradenství a šetření k volbě povolání ve spolupráci s třídními učiteli.
  • Poskytuje poradenství zákonným zástupcům s ohledem na schopnosti a předpoklady žáků.
  • Spolupracuje se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné péče při zajišťování nadstandardních poradenských služeb.
  • Organizuje skupinové návštěvy žáků v informačních poradenských střediscích Úřadu práce a poskytuje informace o jejich individuálním využití.
  • Poskytuje kariérové poradenství žákům cizincům s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby.

Školní metodik prevence

Standardní činnosti školního metodika prevence

Metodické a koordinační činnosti

  • Koordinuje tvorbu, realizaci a evaluaci minimálního preventivního programu školy.
  • Zajišťuje a koordinuje preventivní aktivity školy zaměřené na předcházení záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, šikany, rasismu, xenofobie, sebepoškozování a dalších forem rizikového chování.
  • Poskytuje metodické vedení pedagogům v oblasti prevence rizikového chování a nastavuje vhodné formy podpory.
  • Koordinuje vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti prevence.
  • Pracuje individuálně i skupinově se žáky s adaptačními, vztahovými či výchovnými obtížemi.
  • Koordinuje a podporuje začleňování multikulturních prvků do výuky a integraci žáků-cizinců.
  • Podílí se na plánování a vyhodnocování aktivit zaměřených na podporu wellbeingu a duševního zdraví žáků.
  • Poskytuje metodickou podporu při realizaci třídnických hodin a aktivit pro rozvoj osobnosti, vztahů a socio-emočních dovedností.
  • Koordinuje spolupráci školy s institucemi zabývajícími se prevencí rizikového chování.
  • Zajišťuje kontakt s odbornými pracovišti a podílí se na intervenci při výskytu rizikového chování.
  • Shromažďuje odborné zprávy a informace o žácích v péči specializovaných zařízení dle zásad ochrany osobních údajů.
  • Vede záznamy o činnosti, navržených a realizovaných opatřeních.

Informační činnosti

  • Zajišťuje a předává odborné informace o prevenci rizikového chování a dostupných programech pedagogům školy.
  • Prezentuje výsledky preventivní práce školy a získává nové odborné poznatky.
  • Aktualizuje databázi spolupracujících institucí a odborníků v oblasti prevence.
  • Informuje pedagogy, zákonné zástupce a poradenská zařízení o realizovaných preventivních programech.
  • Vede a spravuje dokumentaci, evidenci a administrativu činností v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.

-         Poradenské činnosti

  • Vyhledává žáky s rizikem nebo projevy rizikového chování, poskytuje jim a jejich zákonným zástupcům poradenskou podporu a zajišťuje péči odborných pracovišť.
  • Spolupracuje s třídními učiteli při sledování rizikových faktorů a varovných signálů rozvoje rizikového chování.
  • Koordinuje podmínky integrace žáků se specifickými poruchami chování a spolupráci s odbornými zařízeními.

Speciální pedagog

Standardní činnosti školního speciálního pedagoga v ZŠ

  • Spolupracuje na tvorbě programu poradenských služeb a preventivního programu školy.
  • Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.

Diagnostika a depistáž

  • Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
  • Vyhledává žáky s rizikem vzniku nebo projevy speciálních vzdělávacích potřeb a zařazuje je do vhodných preventivních či intervenčních programů.
  • Zajišťuje speciálně pedagogickou péči pro žáky se SVP.
  • Spolupracuje na tvorbě plánu pedagogické podpory a IVP, určuje zaměření a rozsah intervence.
  • Provádí speciálně pedagogickou diagnostiku, shromažďuje a vyhodnocuje data o žácích, analyzuje vzdělávací obtíže a předpoklady rozvoje gramotnosti.
  • Realizuje etopedickou diagnostiku při výchovných problémech a stanovuje vhodný intervenční přístup.
  • Provádí školní šetření (screeningy, ankety, dotazníky) k identifikaci SVP či mimořádného nadání.

Konzultační, poradenská a intervenční činnost

  • Poskytuje intervenční podporu při realizaci plánů pedagogické podpory.
  • Zajišťuje individuální i skupinovou speciálně pedagogickou péči – reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
  • Provádí logopedickou intervenci, je-li k tomu kvalifikován.
  • Spolupracuje na tvorbě a vyhodnocování IVP a plánů pedagogické podpory.
  • Sleduje účinnost podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
  • Realizuje preventivní programy zaměřené na školní neúspěch a výchovné obtíže.
  • Podílí se na kariérovém poradenství a individuálním provázení žáků.
  • Navrhuje úpravy prostředí a zajišťuje speciální pomůcky a materiály.
  • Poskytuje konzultace rodičům i pedagogům v oblasti SVP.
  • Spolupracuje s poradenskými zařízeními a dalšími odborníky.
  • Uplatňuje speciálně pedagogické přístupy při práci s multikulturní problematikou.

Metodická, koordinační a vzdělávací činnost

  • Koordinuje speciálně pedagogické poradenské služby ve škole a vytváří podmínky pro vzdělávání žáků se SVP.
  • Poskytuje metodickou podporu třídním a ostatním učitelům při práci se žáky se SVP nebo rizikem jejich vzniku.
  • Doporučuje vhodné metody, formy práce a využívání speciálních pomůcek.
  • Realizuje semináře a metodické konzultace pro pedagogy.
  • Spolupracuje s poradenským týmem školy i externími institucemi.
  • Podílí se na tvorbě ŠVP, IVP a plánů pedagogické podpory.
  • Koordinuje a metodicky vede asistenty pedagoga.
  • Realizuje besedy a osvětové aktivity pro zákonné zástupce.

Školní psycholog

Standardní činnosti školního psychologa v ZŠ

  • Spolupracuje na tvorbě programu poradenských služeb a preventivního programu školy.
  • Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.

Diagnostika a depistáž

  • Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
  • Provádí depistáž specifických poruch učení.
  • Realizuje diagnostiku vzdělávacích a výchovných obtíží žáků.
  • Zajišťuje depistáž a diagnostiku nadaných žáků.
  • Sleduje sociální klima třídních kolektivů.
  • Provádí školní screeningy, ankety a dotazníková šetření.

Konzultační, poradenská a intervenční činnost

  • Poskytuje podporu žákům s podpůrnými opatřeními 1. stupně, spolupracuje na plánu pedagogické podpory.
  • Podílí se na tvorbě a vedení IVP u žáků s vyššími stupni podpory.
  • Vede individuální konzultace se žáky v osobních či výchovných obtížích.
  • Poskytuje krizovou intervenci žákům, pedagogům a zákonným zástupcům.
  • Podílí se na prevenci školního neúspěchu a na nápravě obtíží ve vzdělávání.
  • Poskytuje kariérové poradenství.
  • Vede žáky k efektivním technikám a hygieně učení.
  • Realizuje skupinovou a komunitní práci se třídami.
  • Koordinuje preventivní programy a práci ve třídních kolektivech.
  • Podporuje spolupráci třídních učitelů a tříd.
  • Poskytuje konzultace pedagogům v oblasti výchovy a vzdělávání.
  • Konzultuje se zákonnými zástupci vzdělávací a výchovné obtíže dětí.
  • Podporuje inkluzivní, tolerantní a multikulturní prostředí ve škole.
  • Poskytuje podporu dlouhodobě neúspěšným žákům.
  • Realizuje aktivity na podporu duševního zdraví a wellbeingu žáků.

Metodická a vzdělávací činnost

  • Spolupracuje na přípravě programu zápisu do 1. ročníku.
  • Poskytuje metodickou podporu při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Metodicky podporuje třídní učitele.
  • Realizuje semináře, konzultace a metodické vedení pedagogů.
  • Účastní se pracovních porad školy.
  • Koordinuje činnost školního poradenského týmu (výchovný poradce, metodik prevence, třídní učitelé).
  • Spolupracuje s poradenskými, zdravotnickými a dalšími odbornými institucemi.
  • Poskytuje metodické intervence z oblasti psychodidaktiky a podporuje tvorbu ŠVP.
  • Realizuje besedy a osvětové aktivity pro zákonné zástupce.
  • Zajišťuje prezentační a informační činnost.
  • Spolupracuje při přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání na středních školách.

 

Školský logoped

Standardní činnosti školského logopeda v ZŠ a SŠ

Diagnostika a depistáž

  • Podílí se na sestavování skupin předmětů speciálně pedagogické péče dle doporučení ŠPZ.
  • Informuje zákonné zástupce o možnostech vzdělávání žáků s vadami řeči.
  • Spolupracuje na tvorbě plánu pedagogické podpory a IVP, určuje zaměření a rozsah intervence.
  • Provádí orientační speciálně pedagogickou diagnostiku, analyzuje vzdělávací obtíže a předpoklady rozvoje řečových dovedností.
  • Spolupracuje na stanovení vhodného intervenčního přístupu u výchovných problémů.
  • Diagnostikuje žáky se SVP na úrovni 1. stupně podpůrných opatření a nastavuje systém podpory ve škole.
  • Vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
  • Realizuje školní screeningy, dotazníky a pozorování k identifikaci SVP a nadání.

Konzultační, poradenská a intervenční činnost

  • Poskytuje konzultace při zápisu do 1. ročníku ZŠ dle potřeb školy.
  • Podporuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči.
  • Zajišťuje logopedickou intervenci v rámci plánů podpory a IVP.
  • Poskytuje přímou logopedickou péči – reedukační, kompenzační a stimulační činnosti.
  • Poskytuje poradenské služby žákům s vadami řeči a rizikem školní neúspěšnosti.
  • Konzultuje se zákonnými zástupci o možnostech podpory žáků se SVP.
  • Vyhodnocuje efektivitu podpůrných opatření a navrhuje jejich úpravy.
  • Spolupracuje na kariérovém poradenství žáků s vadami řeči.
  • Realizuje preventivní a intervenční programy zaměřené na školní neúspěch a výchovné obtíže.
  • Zajišťuje úpravy školního prostředí a speciální pomůcky.
  • Poskytuje metodickou podporu a konzultace pedagogickým pracovníkům.
  • Vykonává intervizní a supervizní činnost a odborný dohled nad logopedickými intervencemi.

Metodická a vzdělávací činnost

  • Sleduje průběh vzdělávání žáků se SVP.
  • Poskytuje metodickou podporu pedagogům v oblasti výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Spolupracuje s poradenským týmem školy.
  • Podílí se na tvorbě ŠVP, IVP a plánů pedagogické podpory.
  • Spolupracuje na realizaci doporučení školských poradenských zařízení.
  • Účastní se metodických setkání ve ŠPZ.

Sociální pedagog

Standardní činnosti sociálního pedagoga

  • Spolupracuje na tvorbě a realizaci poradenských a preventivních programů školy.
  • Zajišťuje komunikaci s vedením školy, pedagogy, žáky, zákonnými zástupci a dalšími relevantními subjekty.

Diagnostika a depistáž

  • Identifikuje žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního či kulturního znevýhodnění; vede příslušnou dokumentaci.
  • Spolupracuje při zápisu do 1. ročníku, vyhledává ohrožené žáky.
  • Vyhledává žáky ohrožené školním neúspěchem, rizikovým chováním či výchovnými problémy.
  • Realizuje depistáž v třídním, školním, rodinném a lokálním prostředí.
  • Diagnostikuje sociální klima školy a třídních kolektivů.
  • Provádí sociálněpedagogickou diagnostiku žáků s osobními, vzdělávacími nebo rodinnými problémy.

Preventivní a intervenční činnost

  • Podporuje duševní zdraví a well-being žáků.
  • Realizuje preventivní aktivity zaměřené na rozvoj sociálních a emočních dovedností, bezpečné a pozitivní školní prostředí, volnočasové aktivity a školní úspěšnost.
  • Prevence rizikového chování a podpora třídního a rodinného prostředí žáka.
  • Individuální a skupinová práce se žáky na podporu školní docházky, motivace a zvládání výchovných obtíží.
  • Intervence při rizikovém chování, školním neúspěchu, konfliktech a krizových situacích.
  • Spolupráce při řešení náročných životních situací žáků, jejich rodin a pedagogů.

Konzultační, poradenské a informační činnosti

  • Informuje žáky, rodiče a pedagogy o dostupných poradenských a podpůrných službách.
  • Poskytuje individuální i skupinové poradenství žákům a rodinám v oblasti vzdělávání, výchovy, rizikového chování a osobních problémů.
  • Poskytuje poradenskou podporu pedagogům při práci s ohroženými žáky.
  • Zprostředkovává odbornou pomoc a účastní se případových konferencí a pohovorů s rodinou žáka.
  • Participuje na pracovních poradách školy a spolupracuje s externími institucemi (ŠPZ, sociální služby, zdravotnická zařízení, orgány státní správy).
  • Spolupracuje na kariérovém poradenství, zejména u žáků se sociálním znevýhodněním.

Metodická, koordinační a výchovně-vzdělávací činnost

  • Koordinuje a podporuje aktivity žáků při přípravě na výuku a volnočasové činnosti.
  • Podporuje žáky a jejich rodiny v rozvoji kompetencí v oblasti vzdělávání, výchovy a volného času.
  • Participuje na přípravě a realizaci školních akcí, komunitních a volnočasových aktivit.
  • Rozvíjí klíčové kompetence žáků v oblasti osobnostní a sociální výchovy.
  • Poskytuje metodickou podporu pedagogům při práci se žáky v sociálněpedagogické oblasti.
  • Plánuje, koordinuje a vyhodnocuje spolupráci na případech žáků a jejich rodin.
  • Propojuje školní aktivity s lokálními a regionálními iniciativami, podporuje integraci žáků z různých socioekonomických a kulturních skupin.
  • Podporuje budování pozitivních vztahů a klimatu školy.

Třídní učitel

Třídní učitelé vykonávají výchovnou práci se žáky. Činnosti jsou zaměřené především na osobnostní a sociální rozvoj žáků. Výchovná práce se uskutečňuje formou třídnických hodin.

 

Asistent pedagoga

Asistenti pedagogů spolupracují s dalšími členy týmu poradenských pracovníků školy.

 

Rozsah dokumentace vedené školním poradenským pracovištěm je stanoven uvedenými vyhláškami a je pravidelně kontrolován vedením školy.

 

Časová dostupnost poradenských služeb

Pracovníci školního poradenského pracoviště mají pevně stanoveny konzultační hodiny pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogické pracovníky, jsou uvedeny v plánu práce na školní rok a zveřejněny na webu školy.

Ochrana osobních údajů

Informace získané činností školního poradenského pracoviště jsou ochraňovány v souladu se zákonem č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a o změně některých zákonů, v platném znění

Borovany 3.11.2025

Mgr. Luboš Laczko

ředitel školy

Škola

Fotogalerie

Náhodná fotogalerie

Zajímavé informace

Kalendář

Listopad2025
Po Út St Čt So Ne
30

Aktuální počasí

dnes, neděle 16. 11. 2025
oblačno 12 °C 6 °C
pondělí 17. 11. déšť se sněhem 8/2 °C
úterý 18. 11. déšť se sněhem 2/-2 °C
středa 19. 11. skoro jasno 3/-3 °C

Svátek

Svátek má Otmar

Státní svátky a významné dny na dnešek:

  • Mezinárodní den tolerance
  • Den poezie

Zítra má svátek Mahulena

Státní svátky a významné dny na zítřek:

  • Den boje za svobodu a demokracii
  • Mezinárodní den studentů

Microsoft Teams

Kde nás najdete

Základní škola Borovany, Petra z Lindy 13, 373 12 Borovany

Mohlo by Vás zajímat


nahoru