Ahoj, tak jsem tady !
„Je mi teprve tři sta padesát a šest let, ale to není vůbec moc! Jmenuji se Bumbrlík a jsem kouzelník. No teda, kouzelník – do toho mi ještě něco chybí. Zatím jsem kouzelnickým učněm a kouzelníkem bych se moc a moc chtěl stát. Už mě vůbec nebaví zaklínat lidi v havrany, tropit zlo, nebo trávit dobytek, ale chci být hodný! Vždyť toulat se v pohádkách, nebo hrát si s dětmi je tak bezvadné! No a proto jsem v naší kouzelnické škole nejhorší a pořád propadám.
Ale já věřím, že právě děti mi pomohou. Ono v té naší škole - kouzelnické se nedávají vůbec žádné známky. Místo nich, když se takový kouzelnický učeň naučí nějaké strašlivé kouzlo, dostane na svůj plášť jednu hvězdičku. Podle toho, kolik hvězdiček na plášti a čepci svítí hned každý pozná, kolik toho takový učeň umí.... Jenže já chci dělat jen dobrá kouzla, toulat se s dětmi v pohádkách a můj plášť proto zeje prázdnotou. Věřím, že i můj plášť se rozsvítí hromadou hvězdiček, já budu konečně připuštěn k závěrečné kouzelnické zkoušce a stanu se opravdovým velkým kouzelníkem.
No, a jestli proti tomu nebudete nic namítat, od této chvíle vás budu provázet touto hrou. Budu se snažit převést vás přes všechna úskalí tak, abyste získali co nejvíce hvězdiček a pomohli mi stát se uznávaným kouzelníkem. Za to se vám po složení zkoušky odměním.“
Váš Bumbrlík
Těmito slovy nás Bumbrlík přivítal na půdě v borovanském zámku.
Bumbrlíkovo výchovným cílem v této hře je, aby se děti naučily dávat přednost dobru před zlem, a to i v případě, že ne vždy je to jednodušší, než dát se špatnou cestou. Naučit děti práci v kolektivu, pomáhat jeden druhému, spoléhat se na sebe i ostatní , čestně bojovat, soutěžit i prohrávat a naučit se různé dovednosti i pracovní zručnosti.
Hlavním Bumbrlíkovo cílem je získání co největšího počtu zlatých hvězdiček na kouzelnický oděv. Tyto hvězdičky se rozdávají v kouzelnické škole a podle toho každý pozná, co takový kouzelnický učeň umí. Na konci musí být plášť plný těchto hvězdiček, aby mohl podstoupit závěrečnou zkoušku a stát se kouzelníkem.
Ptáte se, jak nás Bumbrlík motivoval, abychom mu pomohli, naplnit jeho plášť zlatými hvězdičkami?
Odpověď je jednoduchá.
Bumbrlík nás pozval do pohádkového světa.
Jak mu tedy děti pomohou naplnit jeho plášť hvězdičkami, které musí mít, než přistoupí před velkou kouzelnickou komisi? Bumbrlík umí řadu kouzel, které mu dovolují pohybovat se ve světě pohádek. V každé pohádce, kterou s dětmi projde, nám přikouzlí pohádku a pohádkového patrona. V každé pohádce na děti čeká nelehký úkol. Za splnění úkolu dostanou děti hvězdičky pro kouzelníka na jeho plášť. Až jich bude mít dostatek, bude moci předstoupit před kouzelnickou komisi a vykonat závěrečnou zkoušku. Už nebude kouzelnický učeň, ale stane se z něho nejhodnější kouzelník na celém širém světě.
Bumbrlíkova povaha a touha konat dobro místo toho, aby zaklínal lidi, děti a zvířata nebo uvaloval kletby, mu poněkud brání stát se velkým kouzelníkem. Kouzla, která se naučil mu staří kouzelníci – učitelé neuznali. Staří kouzelničtí učitelé se o Bumbrlíkově snaze, aby vítězilo dobro nad zlem dozvěděli a vyslali jako kontrolu nejstrašlivějšího z kouzelníků – starého Frkala. Ten bude na celou hru dohlížet, ale bude také dětem do cesty pokládat nejednu překážku.
Starý a zlý kouzelnický učitel Frkal
Kdo by chtěl někdy spatřit Bumbrlíka a kouzelníka Frkala, musí plnit jejich úkoly a musí znát kouzelnou formulku, jak je přivolat.
Kouzelná formulka:
Dante morde izachiáš,
naší říši v klidu necháš,
šiki miki lanta ruje,
nenajdeš tady pokoje,
agive dute morde ziš,
Ty odtáhneš to si piš.
Bumbrlík je chytrý učeň a přikouzlil kouzelnickou skříňku plnou pohádek. Naučil nás kouzlo jak otevřít tuto kouzelnou skříň plnou nejen pohádek, ale i pohádkových patronů, úkolů které máme splnit a výsledků kouzelnických listin za splněné úkoly.
Kouzlo plné pohádek:
Accio, Accio, Engorgio, obliviate.....
V pátek 27.září jsme viděli Bumbrlíka poprvé, ale už před tím nám napsal dopis, který jsme museli najít, poskládat a přečíst. Z tohoto dopisu jsme se dozvěděli, kde Bumbrlíka najdeme, a že se nám Bumbrlík a kouzelník Frkal můžou zjevit, až po splnění prvních třech zářijových úkolů.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Hledani_dopisu_od_Bumbrlika
Prvním úkolem bylo vyrobit si svého Bumbrlíka, abychom měli kam nalepovat získané hvězdičky.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzelnici_vsech_druzin
Druhým úkolem bylo vyrobit si kouzelnická trička a třetí úkol byl, zhotovit si kouzelnickou čepici.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Jednotlive_tymi_tricka_a_cepicky
Kdo splnil všechny tři úkoly a odříkal kouzelnou formulku, tomu se Bumbrlík i Frkal zjevili. Spolu s Bumbrlíkem jsme vykouzlili pohádku na měsíc říjen a pohádkového patrona. Bumbrlík byl moc šťastný, protože všechny družiny splnily svůj úkol a za to nás všechny odměnil třemi hvězdičkami.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Privitani_Bumbrlika_a_kouzelnika_Frkala
Na začátku září děti ze školních družin ŠD IV A a ŠD IV B zavzpomínaly na léto.
Využili jsme krásných teplých zářijových dní a společně jsme vyrazili na nové borovanské koupaliště se vykoupat. Moc se nám na koupališti líbilo a už teď se těšíme na příští léto.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/SD_na_koupalisti_Lazna
Říjen ve školních družinách
Bumbrlík nás pozval do pohádky Tři oříšky pro Popelku
Patronem pohádky je Popelka
Vyprávět Vám pohádku o Popelce, je jako nosit dříví do lesa. Tuto pohádku všichni dobře znáte. Popelka musela sloužit maceše a jejím sestrám, pořád se jen popelila a přebírala hrách. Při jednom plese ztratila střevíček a hledal ji princ. I my si na Popelku zahrajeme.
Úkol měsíce října: Přebírání čočky a hrachu na čas
Ve velké tělocvičně každá družina dostane balíček čočky a balíček hrachu. Paní vychovatelky jim udělají hromádku, kde smíchají hrách s čočkou. Úkolem jednotlivých družin je přebrat a rozdělit do misek hrách i čočku. Vyhrává ta družina, která přebere čočku od hrachu v nejkratším čase.
ÚKOL PRO POPELKU I .KATEGORIE
(ŠD I A, IB , II )
Oddělení ŠD |
1.POKUS |
2.POKUS |
LEPŠÍ ČAS |
POŘADÍ |
ŠD I A |
14:45 |
15:20 |
14:45 |
3. |
ŠD I B |
14:11 |
15:10 |
14:11 |
2. |
ŠD II |
13:53 |
12:36 |
12:36 |
1. |
ÚKOL PRO POPELKU II. KATEGORIE
(ŠD III , IV A , IV B )
Oddělení ŠD |
1.POKUS |
2.POKUS |
LEPŠÍ ČAS |
POŘADÍ |
ŠD III |
12:11 |
7:52 |
7:52 |
1.-2. |
ŠD IV A |
15:00 |
11:59 |
11:59 |
3. |
ŠD IV B |
10:20 |
7:52 |
7:52 |
1.-2. |
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Soutez_v_prebirani_hrachu
Velké říjnové čtení
Děti ze všech školních družin v měsíci říjnu nezahálely a vydaly se do knihovny, aby se zúčastnily „Velkého říjnového čtení“ . Všechny děti při čtení pohádek zároveň přispěly svou fantazií k vytvoření nového vlastního příběhu.
Příběh dětí:
Žil, byl na samotě v lese stařeček Bohouš. Neměl žádné děti ani ženu a jediným společníkem mu byl jeho kocour Emil. „Emile, Emile, povídá jednoho dne stařeček,“ co kdybychom se vydali do lesa na houby.“ Celý den chodili ti dva po lese, ale našli jen pár lišek a dva suchohřiby. „Nevadí“, povídá Bohouš, uvařím nám k večeři bramboračku, kterou mě naučila moje máma, a uvidíš, že si pochutnáme. Najednou kouká stařeček, a co to vidí, v mechu pod borovicí se něco zalesklo. Jde blíž, ještě blíž, kouká a ona je to hůlka. Krásná, lesklá hůlka......
Ukáže hůlku Emilovi, položí ji zpátky do mechu, a co se nestane. Všude kolem je plno hub. Bohouš s Emilem se dají do sběru, za chvíli mají plný košík. Bohouš se raduje: „Emile, dneska si navaříme bramboračku, řízky, omáčku, smaženici a zítra se vydáme s hůlkou do města.“
Druhý den ráno se opravdu vydali do města, Bohouš nesl hůlku a Emil mu seděl na rameni. Ve městě potkali stařenku. A ona se ptá: „ Stařečku, co to máš za hůlku, je moc pěkná.“ A Bohouš na to: „Chtěl bych jí prodat.“ „Co za ni chceš,“ ptá se babka. „Dva zlatý“, plácl Bohouš, „je totiž kouzelná.“ „A co tedy umí ta hůlka?“ „Vyčarovat houby,“ povídá Bohouš. „To ti tak věřím,“povídá stařenka, „houby přece nemusíme čarovat, ty umí hledat každý.“ Bohouš kouká na stařenku a najednou si to rozmyslel. „Milá paní, já jsem se teď rozhodl, že tu hůlku neprodám a budu si v lese pro radost svojí a všech dobrých lidí čarovat.“ Paní se otočila, dupla nohou, ťukla si na čelo a pomyslela si: „I ty dědku bláznivá, taková blbost, kouzelná hůlka, pch.“
Bohouš popadl Emila a vrátili se do lesa. Doma si řekl, že hůlku vyzkouší, že by to byla divná náhoda, že houby neviděli a pak houby viděli. Zkouší hůlkou mávat, zaříkávát ji, ale nic. „Kdyby aspoň ten kocour uměl mluvit, určitě by mi poradil, co s tím“ pomyslel si Bohouš a položil hůlku na zem. V tu chvíli se ozvalo: „Ahoj Bohouši, něco se mi stalo s hlasem.“ Bohouš vykulil oči, škytl a celý zkoprnělý začne koktat „Emileleee, tyty mluuuvíšš lidskoukou řečíčíčí. Jak se to mohlo stát?“ To ta hůlka? „Nechci ani pomyslet na to, že bych byl mladší a nebolela mě záda a kolena.“ A co se nestalo, Bohouš omládl. A Emil na něj kouká a údivem také začne koktat. „Bohoušiši ty jsi nějakejjj mlamladej“. „Jejda Emile, já si teď jen maličko pomyslel, aby nám nepršelo střechou na hlavu a abych měl svého koně“ a rychle, protože už tušil, co se stane, položil hůlku na zem. Najednou venku něco zařehtá. A on to koník vraný a dům je jako nový. Bohouš vyjde ven a než stačí pomyslet na další přání, kůň mu hůlku rozšlápne.
Bohouš nejdřív trochu pláče pro zlámanou hůlku, ale potom si řekne: „Komu se tohle poštěstí, vždyť najednou všechno mám, nový dům, koně a jsem i mladej. Jen žena mi chybí.“ Jenže hůlka je na kusy. A proto se rozhodne, že si nevěstu zkusí najít sám. Sbalí si uzlíček a vydá se do města zkusit kousek štěstí, vezme koně, kocoura a rozhodne se ze sebe udělat trochu „machra“. Umeje se, učeše, navoní, vyčistí si boty a vydá se do města. Po cestě vidí houby a tak je sbírá a říká si, že se budou na něco hodit. Ve městě je zrovna trh. Bohouš vybalí houby a začne je prodávat. Tu se k němu přitočí mladá krásná slečna a ptá se: „Nikdy jsem tě tady neviděla mladíku, odkud jsi?“ Bohouš vydechne: „Á jak jste krásná.“ Na víc se nezmůže. „Ale, houby s octem,“ povídá slečna. Zasmějí se a pak se Bohouš osmělí. „Jak se jmenujete, krásko?“ „Jsem Markéta a jestli Vás to zajímá pracuji na zámku jako uklízečka a zahradnice.“ Bohouš se jí hned od začátku zalíbí.
Další den se Bohouš vydá na zámek. U brány se zeptá stráží, kde najde uklízečku a zahradnici Markétu. Stráže ho chytnou a hned vsadí do vězení. Chudák Bohouš, neví, co udělal špatně. Po třech dnech se ve sklepě konečně objeví Markéta. „Nevím vůbec, co jsem provedl, stěžuje si jí Bohouš.“ „Jsem princezna Bohouši, nechtěla jsem, abych se ti zalíbila jen pro svůj urozený původ. Ale teď vím, že bych se ti líbila i jako zahradnice a uklízečka.“ „Markéta ho políbí.“
A co se stane pak? Všechno dobře dopadne, Bohouš s Markétou se vezmou a žijí šťastně až do smrti.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Velke_rijnove_cteni_2013
Listopad
Bumbrlík nás pozval do pohádky Kocour v Botách
Patronem pohádky je Kocour
Kocour v pohádce chodí ve velkých botách, v obleku, na hlavě má klobouk s dlouhým pérem a pomáhá svému pánovi ke slávě a bohatství. Mluví lidským hlasem a plní pro něj různé úkoly. Je mrštný, loví všelijakou zvěř, kterou obdarovává svého krále. Nakonec se setkává se zlým čarodějem, přemluví ho, aby se proměnil v myš a čaroděje potrestá a spolkne ho.
Úkol měsíce listopadu: Závodní dráha
Výtvarné téma „Kde a jak žije kouzelník“
V listopadu nás navštívil v malé tělocvičně kouzelnický učeň Bumbrlík, aby nám vykouzlil úkol, maskota a pohádku na měsíc listopad. Na vše dohlížel kouzelník Frkal. Za odměnu nás i kouzelníky děti ze školního klubu naučily několik tanečků.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_a_ukol_na_listopad_2013
Všechny družiny se v pátek 22. 11. sešly ve velké tělocvičně, kde nám maskot Kocour v botách společně s pani vychovatelkami připravil závodní dráhu. Proběhnout samotnou dráhu by nebylo až tak složité, ale Kocour nám půjčil své velké boty a velice nám tím proběhnutí závodní dráhy ztížil.
Výsledky překážkové dráhy
ŠD |
1. pokus |
2. pokus |
umístění
|
I.A
|
3:56:73 |
5:50:28 |
3. |
I.B
|
3:57 |
3:58 |
2. |
II.
|
3:15:43
|
2:30:80 |
1. |
III.
|
3:10:91 |
3:08:98 |
2. |
IV.A
|
3:15:60 |
3:26:25
|
3. |
IV.B
|
3:06:06
|
2:50:39
|
1. |
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Prekazkova_draha
Druhý listopadový úkol byl výtvarný.
Kocour v botách v nás probudil fantazii a každý z nás měl nakreslit, jak si představuje, kde kouzelník bydlí, kouzelnickou školu, kouzelnické pomůcky a jak takový kouzelník žije. Toto téma nás velice bavilo, a je to na našich výtvarných dílech vidět. Kouzelnickou výstavu máme na chodbě u školních družin a zdobí ji socha kouzelníka Bumbrlíka, kterou vytvořily naše paní vychovatelky. Pokud to tedy není Bumbrlík sám osobně.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Vystavka_na_chodbe
Dopis pro Ježíška
Stejně jako v loňském roce děti ze školních družin napsaly dopis Ježíškovi. Uvidíme, jestli nám Ježíšek letos zase odepíše. Ježíšku moc se těšíme.
Bumbrlík nás pozval do pohádky Bubáci a Hastrmani
Patronem pohádky je Vodník
Za starých časů nebyla televize a tak se lidé shromažďovali doma a povídali si různé příběhy, mezi jinými také o vodnících. Vodník představoval zlo, chytal lidi, topil je a bral si jejich dušičky, které schovával v hrníčcích. Proměňoval se v různé bytosti, a když se někde zastavil, byla pod ním loužička jak mu kapala voda z kabátku. My se pokusíme tento měsíc nějaké dušičky pustit na svobodu a vodu vodníkovi rozvířit.
Začátkem měsíce prosince k nám opět zavítali kouzelník Frkal a kouzelnický učeň Bumbrlík. Tentokrát nám Bumbrlík přičaroval vodníka, který nám zadal úkol na prosinec.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_prosinec
Úkol měsíce prosince: Vodní ždímaná
Každá školní družina navštíví školní bazén, kde vodník přebývá a pokusí se houbičkou v ruce na ždímat při štafetové hře co nejvíce vody do kyblíku a tím vysvobodit dušičky, které vodník schovává ve svých hrníčcích.
VÝSLEDKY VODNÍ ŽDÍMANÉ
I. KATEGORIE 1. místo 21,5 cm ŠD I B
2. místo 19 cm ŠD II
3. místo 17 cm ŚD I A
II. KATEGORIE 1. místo 23 cm ŠD IV B
2. místo 18,5 cm ŠD III
3. místo 15 cm ŠD IV A
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Vodni_zdimana_prosinec
Výtvarná soutěž Temelínky
V prosinci se děti školních družin IV.A a IV.B zúčastnily výtvarné soutěže z časopisu Temelínky, o nejkrásnější vánoční kresbu. Vítězkou této soutěže se stala Lucie Valentová.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Lucka_valentova_Temelinky#Obrazek_Valentove_Lucie.jpg
VÁNOCE VE ŠKOLNÍCH DRUŽINÁCH
Děti si všechny družiny vánočně vyzdobily a ozdobily si i vánoční stromečky.
Odměnou byla nadílka od Ježíška. Všechny děti měly z nových her a hraček velkou radost.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Vanoce_v_SD_2013
Pohádka na měsíc leden: O perníkové chaloupce
Patronem pohádky: Ježibaba
Kouzlím, kouzlím pohádku, jaká asi bude? O jedné chaloupce, která nebyla z cihel, ale celá z perníku. Očesat takovou chaloupku je sen každého mlsouna. A mezi největší mlsouny řadí v naší škole i našeho kouzelnického učně Bumbrlíka. My budeme mít za úkol, takovou chaloupku vyrobit.
Úkol měsíce ledna: Vyrobit perníkovou chaloupku
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_leden_2014
Děti ze všech školních družin společnými silami vyrobily nádherné perníkové chaloupky. Kouzelníkovi Bumbrlíkovi se perníkové chaloupky moc líbili a děti odměnil dalšími hvězdičkami.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Pernikove_chaloupky_leden_2014
Divadlo ve školních družinách
V lednu k nám přijeli herci z Plzně a zahráli nám pohádku O perníkové chaloupce.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Divadlo_o_pernikove_chaloupce
Pohádka na měsíc únor: Dlouhý Široký a Bystrozraký
Patronem pohádky je Bystrozraký
Takové tři kamarády by chtěl mít určitě každý z nás. Naším patronem je Bystrozraký, kterému vždy stačilo, aby sundal šátek z očí a viděl i ten nejzapadlejší špendlík. No a právě um Bystrozrakého si vyzkoušíme. Máme tentokrát možnost zjistit, zda máme také takový zrak. Nebudeme sice hledat špendlíky, ale budeme hledat stejné obrázky pexesa.
Úkol měsíce února: Zatoulané pexeso
Začátkem měsíce února k nám opět zavítali kouzelník Frkal a kouzelnický učeň Bumbrlík. Tentokrát nám Bumbrlík přičaroval patrona Bystrozrakého, který nám zadal úkol na únor.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_unor_2014
Výsledky Soutěže zatoulaného pexesa
Počet nasbíraných dvojic pexesa
I. kategorie
1. místo 1. třídy oddělení I A 188 dvojic
2. místo 2. třídy oddělení II 180 dvojic
3. místo 1. a 2. třídy oddělení I B 121 dvojic
II. kategorie
1. místo 3. třídy oddělení III 195 dvojic
2. místo 4. třída oddělení IV B 137 dvojic
3. místo 4. třída oddělení IV A 133 dvojic
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Zatulane_pexeso_foto
SUPERSTAR
školních družin
V únoru jsme mezi dětmi ze školních družin hledali družinovou Superstar. Již tradičně se tato soutěž konala v Základní umělecké škole v Borovanech, ve spolupráci pani učitelky zpěvu Lucie Kolářové a pana učitele hudby Richarda Ochozky, který všechny pěvecké výkony dětí doprovázel na hudební nástroje. Po přehlídce mnoha talentů měla porota těžké rozhodování, nakonec se porotě podařilo vybrat ty nejlepší zpěváky.
Absolutní vítěz Superstar se stal František Štangl
Objevem roku se stala Kateřina Průchová
Skokanem roku se stala Zuzana Kozáková
VÝSLEDKY SOUTĚŽE SUPERSTAR
1. ročník
1. místo Kateřina Průchová
2. místo Duo - František Novotný a Jíří Novotný¨
Michaela Candrová
3. místo Trio – Alice Vaňková, Lucie Barabášová, Aneta Matoušová
Pavla Hubáčková
2. ročník
1. místo Karolína Pártlová
2. místo Zuzana Jindrová
Duo – Tereza Jakubcová, Adéla Tesarčíková
3. ročník
1. místo František Štangl
Zuzana Kozáková
2. místo Dita Míková
Duo – Lucie Lhotková, Natálie Váchová
4. ročník
1. místo Tereza Barabášová
2. místo Klára Votrubová
5.ročník
1. místo Martina Bydžovská
2. místo Vojtěch Trdlím
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Superstar_unor_2014
Pohádka na měsíc březen Princ Bajaja
Patronem pohádky je Princ Bajaja
Tentokrát budeme bojovat s obrovským zvířetem, který pojídá princezny. Takový urputný boj s krvelačným drakem je značně nebezpečný, a tak budeme doufat, že zvládneme i tento úkol. Z kouzelnické skříňky nám tentokrát přičaroval Bumbrlík souboj s drakem. Jak každý ví, drak má mnoho hlav. Nestačí utnout jednu, dvě, ale musí se například vypořádat s takovou dvanácti hlavou saní. Místo hlav se pokusíme poprat s hřebíčky.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_brezen_2014
Úkol na měsíc březen: Zatloukání hřebíků
Úkolem družin je zatlouci hřebíky až po hlavičku. Co hřebík, to jedna hlava draka. Zatloukat budeme štafetovým způsobem a na čas. Ovšem pozor! Pokud se hřebík ohne, přičítá se za každý 1 cm, který zbývá nezatlučený 30 vteřin.
Výsledky soutěže zatloukání hřebíků
1. – 2. ročníky
1. místo ŠD 1.A 2:51 min
2. místo ŠD 1.B 2:54 min
3. místo ŠD 2 3:53 min
3. – 4. ročníky
1. místo ŠD 3 2:05 min
2. místo ŠD 4.B 2:16 min
3. místo ŠD 4.B 3:37 min
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Soutez_v_zatloukani_hrebiku_brezen_2014
KONCERT V ZUŠ
Kapela Základní umělecké školy v Borovanech, složená z žáků z této školy, pod vedením pana učitele R. Ochozky, pozvala všechny školní družiny na koncert. Libé tony se nesly celou uměleckou školou a nám se koncert velice líbil.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Koncert_pro_SD_v_ZUS
RYCHLOČTENÍ
V březnu si paní knihovnice M. Hluštíková si pro děti ze školních družin připravila každoroční soutěž v rychločtení. Každý ze soutěžících měl za úkol v jedné minutě přečíst co nejvíce slov z příběhu. Paní knihovnice celé odpoledne měřila jednoho soutěžícího za druhým. Ostatní děti vyplňovaly čas výrobou ptáčků na jarní nástěnku do knihovny. Soutěž provázelo velké napětí, neboť soutěžící mezi sebou bojovali o pouhý jeden bod.
Výsledky rychločtení najdete na webových stránkách knihovny: www.borovany-cb.cz/knihovna
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Rychlocteni_2014
PYŽAMOVÁ PÁRTY
Děti ze školního klubu pod vedením paní vychovatelky N. Kotounové si pro všechny školní družiny připravily pyžamovou párty. Všechny děti proto přišly v pátek 14.3.2014 v pyžamech, přinesly si své plyšáky na spaní a sešly se v tělocvičně, kde si společně užily spoustu soutěží, her a tance.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Pyzamova_party
Pohádka na měsíc duben Nejkrásnější hádanka
Patronem pohádky je Princezna
Kouzlím, kouzlím pohádku o jedné pohádkové bytosti, která nebyla hloupá a přechytračit jí, je velký oříšek. Hledá si ženicha, žije na zámku a zná plno hádanek. Správně je to princezna. Stejně jako princezna, tak i děti budou muset prokázat svoji chytrost, důvtip, hmat a představivost. Princezna dávala ženichům hádanky, kdo je uhodne, dostane její ruku a k tomu půl království.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_duben_2014
Úkol na měsíc duben: Soutěž hmatu – co je ukryto v pytlíku?
Každý člen družiny bude hádat se zavázanýma očima, co je ukryto za předměty v pytlíku. Vyhrává nejlepší čas a co nejvíce uhodnutých předmětů.
Výsledky soutěže hmatu
1. – 2. ročník
1. místo ŠD 1.B a ŠD 2 30 poznaných předmětů dle hmatu
2. místo ŠD 1.A 27 poznaných předmětů dle hmatu
3. – 4. ročník
1. místo ŠD 4.A 46 poznaných předmětů dle hmatu
2. místo ŠD 4.B 45 poznaných předmětů dle hmatu
3. místo ŠD 3 36 poznaných předmětů dle hmatu
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Soutez_v_hmatu_duben_2014
„Mladý záchranář“
V březnu se děti ze ŠD 4.A a 4.B zúčastnily soutěže Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje – hasičem v akci. Tato soutěž plnila úkol výuky Ochrany člověka za mimořádných událostí. Cílem soutěže je, aby účastníci zábavnou formou získali základní znalosti a dovednosti potřebné k zvládání běžných rizikových situací (hrozeb každodenního života) i mimořádných událostí. Budou tak připraveni obstát v krizových situacích a postarat se o sebe i své blízké. Dále soutěžním týmům přiblížit práci hasičů, ukázat jaké mají hasiči technické vybavení, vystroj a výzbroj a ukázat jaké mnohdy nelehké úkoly musí hasiči plnit.
Paní vychovatelky ze školních družin určily pěti členná družstva a ty po dobu dvou měsíců plnili osm úkolů, které nebyly jednoduché. Své velké znalosti ukázala pěti členná hlídka ze školní družiny 4.B paní vychovatelky M. Machtové, která postoupila do druhého kola a 21. května 2014 pojedou přímo k hasičům Jihočeského kraje do Českých Budějovic.
Vyhrávající pěti členné družstvo: Borovanští Soptíci
Tomáš Vacek
Taťána Toušková
Pavla Burdová
Klára Votrubová
Lucie Valentová
Děti ze školní družiny 4.A Borovanští Zažehávači se umístily na osmém místě.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Mlady_zachranar
„Dávají za nás ruku do ohně“
Družina 4.B paní vychovatelky M. Machtové se zúčastnila 6. ročníku této soutěže, kterou pravidelně vyhlašuje generální ředitelství HZS ČR u příležitosti Evropského dne tísňové linky 112. Letos má soutěž název „Hasiči, jak je možná neznáte“. Cílem této soutěže je přiblížit a představit takovou práci hasičů, která přímo nesouvisí s výjezdovou činností, ale která je neméně důležitá nejen pro bezpečnost občanů, ale také jako podpora pro lepší a kvalitnější služby poskytované hasiči. Úkolem je představit činnost hasičů, popsat, v čem tato práce spočívá a v čem je výjimečná a důležitá. Příběh je možno oživit obrázkem, nákresem nebo fotografií.
„Pálení čarodějnic“
Všechny děti ze školních družin se 30.dubna sešly na školní zahradě u ohýnku, aby se zúčastnily sletu a pálení čarodějnic. Společně jsme se upekli buřtíky, spálili čarodějnice a u ohýnku si zazpívali s kytarou známé písničky.
ŽENY, PANÍ, DĚVČATA,
NASTARTUJTE KOŠŤATA,
KONEC DUBNA UŽ SE BLÍŽÍ
A KAŽDÝ KE „KUŇCE“ ZHLÍŽÍ.
SLED SE RYCHLE PŘIPRAVUJE,
KAŽDÁ KOŠTĚ RENOVUJE,
VYLEPŠUJE JEHO VZHLED,
NA TEN MIMOŘÁDNÝ LET!
DEJTE POZOR ŽENY, MATKY,
LETOS NA POHONNÉ LÁTKY.
LEJTE PŘESNĚ A NE VÍC,
AŤ NELETÍTE NA MĚSÍC!
MY VÁM PŘEJEM HODNĚ ZDARU
A KOŠŤATA NOVÝCH TVARŮ,
ABYSTE TEN VÝLET CELÝ
HEZKY V ZDRAVÍ VYDRŽELY!
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Paleni_carodejnic
Pohádka na měsíc květen O Zlatovlásce
Patronem pohádky je Zlatovláska
Kouzlím, kouzlím pohádku o jedné princezně, která měla krásné vzácné vlasy a k tomu ještě dvanáct sestřiček. Je to krásná princezna Zlatovláska, kterou měl kuchtík Jiřík získat pro svého krále jako nevěstu. Zlatovláska se jmenuje podle svých zlatých vlasů a získat její srdce nebylo tak jednoduché. Na kuchtíka čekalo mnoho nebezpečí a zkoušek. Sháněl zlatý prsten, živou vodu a perlový náhrdelník. A právě perlový náhrdelník, který ztratila Zlatovláska, musíme najít. Bumbrlík nám rozházel v určitém místě perly a my je musíme najít a vyrobit náhrdelník.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_kveten_2014
Úkol na měsíc květen: Navlékání náhrdelníku na čas
Každý člen družiny musí v určeném prostoru najít perlu a navléci na nit, vše bude omezené časem.
Výsledky soutěže navlékání náhrdelníku
Mladší kategorie
1. místo 2. třídy oddělení ŠD II 12:17 min
2. místo 1. třídy oddělení ŠD I A 13:66 min
3. místo 1.a 2. třídy oddělení ŠD 1 B 17:16 min
Starší kategorie
1. místo 4. třídy oddělení ŠD IV B 15.47 min
2. místo 4.a 2. třídy oddělení ŠD IV A 17.95 min
3. místo 3. třídy oddělení ŠD III 18:55 min
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Navlekani_koralku_kveten_2014
Pohádka na měsíc Špalíček pohádek
Patronem pohádek je Bumbrlík
Kouzlím, kouzlím pohádku, která se skládá z mnoha různých pohádek, které jsou svázány do jedné knihy.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Kouzleni_na_cerven_2014
Úkol měsíce června: Každý z nás musí projít pět kouzelnických zkoušek
Bumbrlíkovi zkoušky jsou vyvrcholením a uzavřením celoroční hry. Bumbrlík se všemi pomocníky prochází jednotlivými zkouškami, aby se z něj stal opravdový kouzelník. Zkoušky trvaly celý týden a každý den jsme s Bumbrlíkem plnili jednu zkoušku. U Ferdy Mravence jsme kreslili pohádkové leporelo na chodník, u Smolíčka jsme stáli na kůlech, u Hloupého Honzy jsme běhali s čísly a snažili si jich co nejvíce zapamatovat. S piráty jsme svedli boj o poklad a s Broučky jsme si zahráli šipkovanou.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/5_zkousek_Bumbrlika
Závěrečný ceremoniál
„Síň slávy“
V pátek 13. června se konal velký kouzelnický ceremoniál. Na půdě zámku jsme se sešli s Bumbrlíkem, Frkalem a s celou kouzelnickou porotou, abychom se dozvěděli jestli se Bumbrlík za naší pomoci stal opravdovým kouzelníkem. Kouzelnická porota rozhodla, že po celý rok Bumbrlík i my jeho pomocníci jsme byli velice šikovní a kouzelnicky jsme se vzdělávali velmi dobře, a tak celá komise kouzelníků rozhodla, že se Bumbrlík stane kouzelnickým mistrem. Bumbrlík nám za pomoc a spolupráci velice poděkoval a za naši celoroční práci nám udělil diplomy a ceny. Vyhodnotil ty nejlepší a společně je uvedl do „Síně slávy“. Tím jsme uzavřeli celý rok a rozloučili jsme se s kouzelníky i Bumbrlíkem.
Foto: zsbo.rajce.idnes.cz/Zaverecny_ceremonial_CH_kouzelnika_Bumbrlika_cerven_2014
Základní škola Borovany
Základní škola Borovany
sekretariát:
+420 387 932 111
školní jídelna:
+420 387 932 142
Základní škola Borovany