Nabídka zájmových kroužků ŠD: ZDE
Kritéria pro přijetí do ŠD a ŠK ve školním roce 2022-2023.pdf (59,9 kB)
Kritéria pro přijetí do ŠD a ŠK 2023-2024.pdf (62751)
Vnitřní řád ŠD a ŠK.pdf (424815)
Stanovení úplaty za zájmové vzdělávání.pdf (152268)
ŠD a ŠK |
vychovatel, -ka |
tel. číslo z vestibulu školy |
přímá linka do ŠD |
ŠD I - 2.B, 4.B | Bc. Lucie Rieneslová | 50 | 387932150 |
ŠD II - 1.A, 3.B | Robert Bican | 45 | 387932145 |
ŠD III - 1.B, 3.B | Bc. Lenka Rychlá - vedoucí vychovatelka | 49 | 387932149 |
ŠD IV - 2.C, 4.A | Milena Machtová | 47 | 387932147 |
ŠD V - 2.A, 4.A, 3.C | Bc. Natálie Kotounová | 46 | 387932146 |
ŠD VI - 2.A, 3.A, 3.B | Bc. Věra Weisfeitová | 14 | 387932114 |
ŠK | Jitka Hejtmánková | 41 | 387932141 |
Školní družiny a školní klub:
ŠD a ŠK |
vychovatelka |
tel. číslo z vestibulu školy |
přímá linka do ŠD |
1.A, 2.B |
Růžena Hovorková |
45 |
38 7932 145 |
1.B, 2.B |
Bc. Lucie Rieneslová |
50 |
38 7932 150 |
1.C, 2.B |
Bc. Věra Weisfeitová |
14 |
38 7932 114 |
2.A, 3.B |
Růžena Čížková |
49 |
38 7932 149 |
3.C, 4.B |
Mgr. Bohuslava Juráková |
46 |
38 7932 146 |
3.A, 4.A |
Milena Machtová |
47 |
38 7932 147 |
školní klub |
Jitka Hejtmánková |
41 |
38 7932 141 |
sborovna vychovatelek | 48 | 38 7932 148 |
Ráno a odpoledne volejte do ŠD/ŠK :
6:00 – 6:30 – z vestibulu ZŠ č. 14
přímá linka 38 7932 114
6:30 – 7:30 – z vestibulu ZŠ č. 50
přímá linka 38 7932 150
15:05 – 16:50 – z vestibulu ZŠ č. 14
přímá linka 38 7932 114
Záchrana Pohádkové říše aneb „ Letem pohádkovým světem“
Motto:
„ Pojďte s námi do pohádky, projdeme se pamětí,
naše staré kamarády nehodíme do smetí.“
Všude na celém světě se vyprávějí pohádky, kde se objevují pohádkové bytosti, kouzla a zázračné věci. I my si letos budeme společně vyprávět pohádkové příběhy a ocitneme se tak ve světě pohádek a fantazie, kterému rozumí právě děti. Čeká na nás projekt s názvem Záchrana pohádkové říše aneb „Letem pohádkovým světem“.
ÚVOD
V Pohádkové říši zlý drak Dragon odnesl dvě ze tří královských dětí. Uletěl s nimi do jeskyně, kde přebýval. Slíbil je králi a královně vrátit za podmínky, že od nich získá symboly královské moci (korunovační korunu, zlaté jablko a žezlo) a ostatní klenoty z královské pokladnice. Král s královnou chtěli děti vrátit, a tak jim nezbývalo nic jiného, než všechny královské klenoty drakovi odevzdat. Zlý drak Dragon byl velmi spokojen, jak přelstil krále i královnu. Klenoty si s velkou radostí vzal, ale svůj slib nedodržel. Unesené královské děti odnesl z jeskyně do říše lidí a zbavil je paměti. Krále a královnu vyhnal z jejich zámku a ujal se vlády nad celou Pohádkovou říší. Jelikož draka ostatní pohádkové bytosti odmítaly poslouchat, začal drak v Pohádkové zemi škodit.
Drak byl velmi spokojen, jak škodí a ovládá svou Pohádkovou říši dál. Pod jeho vládou začala říše zanikat. Zlý Dragon všude chrlil oheň, kterým způsobil samé požáry. A tak se stalo, že spousta pohádkových postav zmizela ze světa.
V říši lidí se pak ztratily z pohádkových knih všechny pohádky, lidé je nemohli svým dětem číst. A právě děti z Říše lidí, které pohádkám věří a mají je rády a jsou ochotny jim pomoci, je mohou zachránit.
A proto naším úkolem bude všechny pohádky zachránit a vrátit je zpět do pohádkové knihy. A ještě k tomu sesadit zlého draka z trůnu, najít královské děti a kamenné dračí srdce. Pak dát společně dohromady zaklínací formuli, která oslabí moc zlého draka Dragona a Pohádková říše bude zachráněna.
Pomocníky na této cestě nám budou pohádkové bytosti, které budou od krále nosit zapečetěné listiny, v nichž jsou ukryty úryvky z pohádek a rady, jak lze jednotlivým pohádkám pomoci. Děti pak budou každý měsíc vstupovat do Pohádkové říše, ve které budou pomáhat, radit, bojovat a zachraňovat pohádky. Po skončení se budou vracet do Říše lidí. Současně budou všichni společně získávat každý měsíc za splněné úkoly body a jednotlivá slova formule, která spolu s dračím kamenným srdcem, které najdou a získají do své moci, zlého draka Dragona z trůnu Pohádkové říše vypudí.
VÝCHOVNÉ CÍLE
Hlavním výchovným cílem je poskytnout dětem dostatek příležitosti k uplatnění vlastní fantazie a tvořivosti, hravou formou zájmového vzdělávání naučit děti spolupráci a komunikaci s ostatními. Vzbudit pozornost dětí a jejich zájem o dětskou literaturu, hlavně
o pohádky, ať už klasické či moderní. A vědět, že pohádky nám přináší i poučení, že dobro vítězí nad zlem.
CÍL HRY
ORGANIZACE HRY
Děti budou vyrábět, malovat, sportovat, soutěžit, hrát si a plnit spoustu jiných úkolů spojených s pohádkami. Máme na každý měsíc připravenou jednu pohádku. Náměty a úkoly jsou pestré, dají se kombinovat a přizpůsobovat dětem mladšího školního věku.
HODNOCENÍ HRY
Jednotlivé družiny si budou za splněné úkoly lepit koláče (body) na svůj uzlík (jako měl Hloupý Honza). Současně bude každý tým během celého školního roku získávat ještě část slov ze zaklínací formule.
Abychom mohli vstoupit do Říše pohádek, změníme se vždy v různé týmové postavičky, abychom nerušili pohádkové postavy a byli pořád nenápadní.
NÁZVY JEDNOTLIVÝCH TÝMŮ
NÁZEV TÝMU BARVA ODDĚLENÍ VYCHOVATELÉ
SKŘÍTCI ČERVENÁ ŠD I Lucie Rieneslová
KULIHRÁŠCI ZELENÁ ŠD II Robert Bican
TROLÍCI ŽLUTÁ ŠD III Lenka Rychlá
PERMONÍCI ŠEDÁ ŠD IV Milena Machtová
RARÁŠCI ORANŽOVÁ ŠD V Natálie Kotounová
KULÍŠCI MODRÁ ŠD VI Věra Weisfeitová
Už se těšíme, jak si tento pohádkový rok společně užijeme!
Po tichu prázdninových týdnů opět ožila naše škola a s ní i naše školní družina. Letošní školní rok jsme zahájili pohádkově, a to s celoročním projektem Záchrana pohádkové říše aneb „Letem pohádkovým světem“.
V září jsme měli pro děti připraveno několik důležitých úkolů. A co to bylo? Vyzdobit si třídu s obrázky pohádek a pohádkových postav, vymyslet si svůj pohádkový pokřik a namalovat si trička s názvem týmu. Ale aby nebyly děti na všechny úkoly v Pohádkové říši samy, pomůže jim známý borovanský Kašpárek.
A máme tady podzimní akci. Vyvrcholením byl pátek 23. září 2022, byl to pro nás Den s KAŠPÁRKEM. Kašpárek, jak víme, je důležitá postavička, která vystupuje s ostatními pohádkovými bytostmi skoro ve všech pohádkách. A tak i děti vzaly na sebe podobu pohádkových bytostí a převlékly se do pohádkových kostýmů princezen, kouzelnic, čarodějů a rytířů, aby mohly vstoupit do Pohádkové říše.
Děti, které přišly v převlecích na nádvoří Borovanského zámku, si nejdříve od zástupců z Pohádkové říše vyslechly, že je čeká od podzimu do léta spousta povinností: musí zachránit pohádkovou říši, sestavit kouzelné zaklínadlo a najít pohádky, které v pohádkové knize zmizely, vinou zlého draka Dragona. Všichni poslouchali zástupce z Pohádkové říše se zaujetím. Poté děti zavolaly hlasitým pozdravem na Kašpárka. Když se objevila jeho veliká postava spolu s dalšími loutkami, nádvořím se ozývala nefalšovaná dětská radost. A protože má Kašpárek kouzelnou moc, připravil si pro děti jedno velké překvapení – Pohádkový průvod. Za slunečného počasí jsme se s dětmi vypravili na pochod městem, který jsme zakončili společnou fotografií.
Chtěli bychom tímto pochválit malé pohádkové bytosti, které prošly s Kašpárkem celou cestu,chilli kuchtí celá družina
Celoroční projekt školních družin a školního klubu 2022/2023
Jedno moudré rčení říká, že: „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.“ A tak možná tím, že vám děti nakukují v kuchyni pod ruce, mohou umět pár základních technik nebo něco uvařit, my o tom ale kolikrát nevíme. Co ale víme je, že děti se rychle učí nápodobou od svých rodičů, prarodičů nebo od osob z nejbližšího okolí. Děti mají totiž od narození touhu se nám přizpůsobit. Pak jim k tomu stačí chvilka v kuchyni a jsou schopné připravit jednoduché pokrmy a jídla, která se od nás naučila.
ÚVOD
Jídlo a jeho příprava patří neodmyslitelně ke každodennímu životu většiny z nás. Pro někoho je vaření záliba, pro někoho nutnost.
V dnešní uspěchané době není v mnoha rodinách čas na vaření, upřednostňuje se rychlá strava z polotovarů, hotových jídel, které se jen ohřejí a mohou se konzumovat. Nyní přišel ten správný čas zapojit naše děti do kulinářského umění. Proto je třeba vaření s dětmi vyzkoušet.
CÍL PROJEKTU
Cílem projektu je seznámit děti s kuchařskou tematikou, přivést je nenásilnou formou do kuchyně a seznámit je s prostředím, jak se používá kuchyňské náčiní a vybavení. Naučit je správnému stolování, dodržování hygienických návyků při samotném vaření a úklidu po něm. Naučit je, jaká je správná příprava jídla, naučit je zodpovědnosti za výsledek, spolupráci
s kamarády, a jak udělat pokrm pro druhé. Je to pro ně něco nového, čímž mohou učinit radost sobě i svým kamarádům.
K tomu všemu budeme využívat školní kuchyňku, která je pro vaření kompletně vybavená. Aby práce v kuchyňce byla bezpečná, upozorníme děti na nutné dodržování bezpečnosti
a používání ochranných pomůcek při vaření.
Po uvaření pokrmů budeme hotové pokrmy porovnávat se všemi ostatními družinami
a školním klubem. Vyhlásíme celoroční soutěž ve vaření pro všechna oddělení.
ORGANIZACE SOUTĚŽE
Každé oddělení si zvolí název družstva, pod kterým bude celý rok vystupovat. Soutěž bude probíhat ve třech blocích během celého školního roku. Děti budou připravovat pokrmy podle ročního období – podzim, zima a jaro. V každém období budeme vyhlašovat téma, podle kterého budou muset všechna družstva uvařit zadaný pokrm. Poté připraví ochutnávku pro sebe a pro ostatní družstva. Po ochutnávce jednotlivá družstva zhodnotí pokrm a přidělí body od 1 do 10. Po sečtení bodů bude na konci školního roku vyhlášeno celkové pořadí jednotlivých družstev. Každý z vítězného týmu obdrží diplom a cenu.
NÁZVY JEDNOTLIVÝCH TÝMŮ
NÁZEV TÝMU ODDĚLENÍ VYCHOVATELÉ
KNEDLÍCI ŠK Jitka Hejtmánková
PUDINCI ŠD VI Věra Weisfeitová
FAZOLE ŠD V Natálie Kotounová
KOLÁČCI ŠD IV Milena Machtová
MRKVIČKY ŠD III Lenka Rychlá
MŇAMKY ŠD II Robert Bican
VÁNOČKY ŠD I Lucie Rieneslová
A tak pojďme vařit a podráždit své chuťové buňky!
ŘÍJEN KOCOUR V BOTÁCH
VZKAZ OD KRÁLE
Milé děti!
Dnes poprvé posílám královskou listinu s prosbou o pomoc následující pohádce:
Na nejmladšího mlynářova synka zbyl z dědictví jenom kocour. Synek byl z toho smutný, ale to ještě netušil, že získá věrného pomocníka a přítele. Už brzy se ukázalo, že kocour není jenom tak nějaký obyčejný mňoukálek, který loví myši. Nejen že mluví lidskou řečí, ale dokázal toho mnohem, mnohem víc.
Jaké jsou kočky ve skutečnosti? Jakou mají povahu? Pomůžete kocourovi překonat překážky, které se mu postavily do cesty? Věříme, že Říši pohádek zachráníte.
Král pohádek
ÚKOL: KOČIČÁRNY
V říjnu jsme se s dětmi podívali do pohádky Kocour v botách. Říká se, že kočka je mrštná, rychlá a nepolapitelná. I my zkusíme něco málo z kočičích dovedností. Pro děti byly připraveny tři stanoviště, na kterých plnily úkoly: přemisťování nohou po lavičce, slalom s obručí a běh po čtyřech mezi kelímky. Po skončení soutěží obdržely děti za své úsilí část kouzelné formule a bod – jeden koláček na svůj uzlík. A také dostaly zachráněnou pohádku, kterou jsme si vložily do naší pohádkové knihy. Jen tak dál!
TÝMY |
Přemisťování nohou |
Slalom s obručí |
Kelímková dráha |
SKŘÍTCI |
splněno |
splněno |
splněno |
KULIHRÁŠCI |
splněno |
splněno |
splněno |
TROLÍCI |
splněno |
splněno |
splněno |
PERMONÍCI |
splněno |
splněno |
splněno |
RARÁŠCI |
splněno |
splněno |
splněno |
KULÍŠCI |
splněno |
splněno |
splněn |
SPOLEČNÉ ŘÍJNOVÉ ČTENÍ
Děti z naší školní družiny přišly v pondělí 10. října 2022 na pravidelnou návštěvu borovanské knihovny. Paní knihovnice měla pro ně připravený program s názvem Společné říjnové čtení. Děti z každého oddělení četly pohádky a odpovídaly na otázky z přečtených pohádkových příběhů. Číst před publikem není nic jednoduchého. Chválíme naše malé čtenáře, které se do čtení pohádek aktivně zapojily. V závěru si každé dítě prohlédlo dětskou pohádkovou knížku s pěknými ilustracemi. Děkujeme paní knihovnici Evě Janouchové za milé přijetí a připravený program.
VZKAZ OD KRÁLE
Milí malí pomocníci!
První úkol jste úspěšně splnili a já vám hned dávám druhý. Předpokládám, že poznáte,
o kterou pohádku jde nyní:
Dívka, o které je řeč, byla jedinou dcerou chalupníka. Když jí bylo šestnáct let, maminka jí zemřela. Po čase se chalupník znovu oženil. Vzal si ženu vdovu, která měla dvě dorůstající dcery. Nová maminka se k dívce moc dobře nechovala. Byla to zlá macecha. Dívka musela vykonávat všechny práce, které jí macecha přidělila. Pořád se někde popelila…
Už víte, o jakou pohádku jde, kterou musíte zachránit? Splníte-li připravené úkoly, pohádka díky vám, bude žít dál…
Král Říše pohádek
DVA ÚKOLY:
V listopadu jsme se podívali do pohádky O Popelce. Pro děti bylo nachystáno pět soutěžních disciplín v tělocvičně. A jak probíhaly? Děti třídily čočku a hrách, sbíraly rozházené zápalky do krabičky, rovnaly proutky podle velikosti, navlékaly korálky a skládaly rozstřihaný obrázek. Týmy plnily úkoly současně a najednou. Veškeré disciplíny děti s nadšením splnily
a na závěr získaly zaslouženou odměnu.
TÝMY |
Hrách a čočka |
Zápalky |
Proutky |
Korálky |
Puzzle |
Celkové pořadí |
KULIHRÁŠCI |
6. místo |
5. místo |
6. místo |
6. místo |
3. místo |
5.- 6. místo |
RARÁŠCI |
1. místo |
1. místo |
1. místo |
1. místo |
2. místo |
1. místo |
SKŘÍTCI |
4. místo |
3. místo |
2. místo |
4. místo |
6. místo |
4. místo |
PERMONÍCI |
2. místo |
2. místo |
4. místo |
2. místo |
4. místo |
3. místo |
TROLÍCI |
5. místo |
6. místo |
5. místo |
5. místo |
5. místo |
5. - 6. místo |
KULÍŠCI |
3. místo |
4. místo |
3. místo |
1. místo |
1. místo |
2. místo |
Dalším úkolem pro malé pomocníky bylo nakreslit či namalovat svoji nejoblíbenější pohádku. Dětem se obrázky moc povedly a jsou vystavené na celé chodbě školních družin.
PODZIMNÍ KUCHTÍKOVINY
Úkol: Jablečný štrúdl
První pečení je za námi! V měsících září, říjnu a listopadu jsme pekli jablečné štrúdly.
Jsou snadné, chutné a vůně skořice v kombinaci s jablky je příjemná. Jablka jsou bohatým zdrojem vitamínů. Měla by se jíst i se slupkou, protože ta je nejbohatším zdrojem vitamínu C, karotenu, železa, fosforu, draslíku a hořčíku. Jablka také obsahují vlákninu, tudíž dopomáhají správnému zažívání. Podporují i funkci ledvin a činnost svalů. Působí na mozkové buňky a zlepšují paměť.
Zadaný recept pro všechna družstva zněl: „Upéct jednoduchý jablečný štrůdl.“ Všichni se na pečení moc těšili. Nejdříve ale bylo nutné nastudovat si recept a rozdělit si práci. Na samotné přípravě se podílely děti vlastní iniciativou. Ve školní kuchyňce se krájelo, strouhalo, vyvalovalo, dochucovalo, natíralo, spojovalo, až bylo hotovo. Jakmile naše štrúdly vychladly, děti je s velikánskou chutí snědly. A dokonce se i přidávalo.
Myslíme si, že se každému týmu první úkol povedl, děti společnými silami vytvořily několik krásných a chutných jablečných štrúdlů.
VZKAZ OD KRÁLE
Pomocníci moji!
Myslíte si, že opravdu znáte všechny pohádky? A co vám napoví tato, kterou Vám teď představiti hodlám: V jedné vesnici byla stará děvečka jménem Káča. Měla chaloupku, zahradu a k tomu ještě pár zlatých peněz, ale i kdyby byla celá ve zlatě seděla, nebyl by si ji ani ten nejchudší chasník vzal, protože byla jako čert zlá a hubatá…
Doufám, že se nebudete báti, když se Káčou a čertem budete muset státi.
Král Říše pohádek
ÚKOL: ČERTOVINY
V prosinci byly pro děti připraveny zábavné soutěže v duchu „Čertovin“. Děti se na chvíli proměnily v malé čerty a soutěžily v čertovské obratnosti a rychlosti. Běhaly přes překážky, házely bramborou, prolézaly tunelem a závodily v dalších disciplínách. A protože všechny úkoly každý tým statečně splnil, nikdo o odměnu nepřišel.
TÝMY |
Díra do pekla |
Hod bramborou |
Přeskakování plamene |
Foukací čerti |
Čertovská centrifuga |
Čert |
SKŘÍTCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
KULIHRÁŠCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
TROLÍCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
PERMONÍCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
RARÁŠCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
KULÍŠCI |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
splněno |
Základní škola Borovany
Základní škola Borovany
sekretariát:
+420 387 932 111
školní jídelna:
+420 387 932 142
Základní škola Borovany